Fotografer

Det här inlägget har jag suttit och knåpat på så fort jag fått lite tid över mellan jobben på Ålandstidningen. Några favoritfotografer, utan inbördes ordning. Kolla in dessa, njut och inspireras! Säg till om du har någon favoritfotograf som borde vara med!

Tim Flach tar helt sjukt snygga, fascinerande bilder på hästar, grisar, kalkoner och fladdermöss. Visst låter det konstigt, men kolla in hans hemsida så kommer du att förstå!

Elisabeth Ohlson Wallin började arbeta som fotograf 1980 men hennes genombrott blev utställningen Ecce Homo 1998. Utställningen blev sveriges mest omdiskuterade och ledde till upplopp och demonstrationer i Europa under den två år långa turneringen. Vecka 13-14 ska jag på praktik till henne, något som jag ser fram emot enormt mycket. Hon lät väldigt trevlig när vi talades vid på telefon och var väldigt mån om att jag skulle trivas och lära mig väldigt mycket under min praktik hos henne.

Mattias Klum kommer från Uppsala och är en av sveriges mest kända naturfotografer. Han fick som första svensk sin bild publicerad på National Geographic's omslag och har sedan dess har det blivit ett flertal. Borneo, Island och Antarktis är några exempel på vart Mattias varit på expedition och han har gett ut ett flertal böcker, den senaste heter Viljans Väg. Mattias har sitt kontor mitt i centrala Uppsala och dit var jag på intervju förra året i samband med att de sökte folk till ett projekt som hette Expedition Östersjön eller något liknande. Jag fick inte jobbet eftersom jag i första hand var där för en praktikplats men jag minns att jag var så himla glad över upplevelsen och att få träffa Mattias själv, han har länge varit lite av en idol. Jag fick intrycket att han är väldigt ödmjuk och hans senaste bok, Viljans Väg, är jätteintressant.

Andy Horner
växte upp i norra England men flyttade till Åland 1991 där han är huvudlärare på folkhögskolans fotolinje och frilansar som naturfotograf. I somras deltog jag i en fem dagar lång naturfotokurs där han var lärare och jag lärde mig otroligt mycket. Andy kan, om inte allt så, väldigt mycket om inte bara naturfoto utan också om tekniken i kameror och hur de fungerar.

Brigitte Grenfeldt är en bröllopsfotograf och tillsammans med Paulina Westerlind utgör de två tredjedelar av The Champagne Group. På Brigittes blogg och Paulinas blogg kan du se bilder från och läsa om olika jobb. När jag gifter mig är drömmen att Brigitte eller Paulina är bröllopsfotograf.

Eller Eva Jakobsson som också är en duktig bröllopsfotograf, från Uppsala. På hennes hemsida kan du se bilder från bröllop, på hundar, barn, studenter och vanliga porträttfoton.

Någon som är grym i photoshop är Christel Eldrim. Här finns en intervju med henne, från Moderskeppet. Hennes verksamhet är tydligen nere p.g.a sjukdom och har varit det en längre tid, men du kan alltid kolla in hennes bilder på hemsidan!


Kommentarer
Postat av: Jennys sekreterare

Jenny hälsar att Ida Jansson är en väldigt duktig fotograf, men någon hemsida finns tyvärr inte (pik, pik). Jag skall hälsa från Jenny att om det kommer någon lucka i hennes fullspäckade schema så kontaktar hon dig

2009-03-04 @ 21:09:36
URL: http://jennnyh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0