Höga hästar

Det blev ingen fotomässa för mig. Hade möjlighet att fara på fredagen men då skulle jag ha åkt ensam och det är lite tråkigt utan sällskap så därför sket jag i det. Dessutom så jobbade jag för Ålandstidningen hela helgen och det var kul det också, skönt att inte tänka för mycket ibland.

I lördags så lurade Frippe mig(jävla Frippe) att hålla ett litet föredrag på redaktionen för några 13-åriga scouter om vad man ska tänka på när man tar en bild. Han föreläste om hur man skriver artiklar och tanken var att de senare skulle gå ut och göra egna reportage och fotografera till. 10 min tyckte Frippe att jag skulle prata. Undrar om jag höll på i ens 5? Jag skrev upp några fototips på tavlan, bl.a. Gå nära när du ska fotografera, ta många bilder(för att undvika att folk blundar eller gör fula miner på bilden), ta en bild som säger något om artikeln och tänk på bakgrunden(kommer man hem med ett fint porträtt och ser en lyktstolpe som sticker ut genom huvudet så blir man ledsen). Nu är ju alla situationer olika så man får anpassa sig, och ibland är ju faktiskt regler till för att brytas. Helt tokigt kan det inte ha gått ivarjefall för Frippe gav mig tummen upp och har skrivit ihop någon fin rad om "föredrag om hur du tar den perfekta pressbilden under ledning av ålandstidningens fotograf Ida Jansson" som kommer stå i tidningen antingen i morgon eller på fredag. Till lördagens tidning har jag fotograferat vikingar i saltvik, som jag också fått mycket beröm för(och de bilderna kommer som sagt i tidningen först på lördag). Jag ska inte bli alltför mallig för att jag fått lite bra kritik, nu kommer det säkert dröja ett bra tag innan det händer igen!


Förra veckan skickade jag några bilder till Anna Purtsi och det var dessa två som var hennes favoriter. Hon skrev bl.a. att hon gillade stämningen i den första och ljuset i den andra. Ganska kul att det är just dessa två som ligger mig väldigt varmt om hjärtat(okej, så kanske jag inte kan tänka eftersom alla bilder jag skickade var favoriter på anitngen det ena eller andra sättet).



Kommentarer
Postat av: Erica

HIHI kanske lite :D men läste sen att det är nyttigt att äta skalet, massa antioxidanter :D

2009-11-22 @ 20:53:08
URL: http://bouncewithme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0