Kamerarost

Idag är den första lediga dagen som jag haft på 20 dagar om jag inte räknar de två dagar jag var hemma och sjuk för två veckor sedan. Igårkväll efter jobbet åkte jag ut till stugan för att sova där och bara ta det lugnt hela dagen med storebror Peter och hans familj. Även storebror Lukas och hans flickvän Anna var ute en stund. I morgon far jag och Toffe till Norrtälje över dagen på shoppingtur så nu är jag hemma igen för att skriva handlingslista och göra plats i frysen för diverse matvaror som ska inhandlas.

Helgen den 25-26.7 jobbade jag för Ålandstidningen. Grymt kul var det att hålla i en kamera igen som jag knappt hunnit med på hela sommaren då jag bara har jobbat och jobbat och det inte har funnits så mycket tid till fotograferande. Jag fotograferade rally, som jag aldrig gjort tidigare och trodde helt seriöst att min sista stund var kommen varje gång en rallybil vrålade förbi. Var jag än stod så var jag i farozonen och blev nerstänkt av stenar, och visst förstår jag att det kan vara farligt att fotografera rally, att man måste vara försiktig..Samtidigt kunde jag inte gömma mig på säkert avstånd för då hade det inte blivit några bilder. Det var som att välja mellan att ha livet i behåll - eller en bra bild. Kanske man skulle ha satsat på reporteryrket istället och slippa bära på en tung kameraväska eller sätta livet till för en bra bild tänkte jag på ganska många gånger.

Senare samma dag var jag till den lite stillsammare Vikingamarknaden och fotograferade Vikingar som slogdes. Jag överlevde alltså rallyt, men bara med nöd och näppe.. Till sist så fotograferade jag sista kvällen på Rockoff då Veronica Maggio och A Camp spelade. 12 timmars arbetsdag blev det, minus 1,5 timme efter rallyt då jag var hem och åt och bytte skor, byxor och strumpor. Skorna fick jag förresten slänga för de var så nedsölade med lera efter 5 timmars husteriskt vädande i diken och över åkrar på jakt efter den bästa rallybilden.

Som sagt så var det roligt att jobba på ÅT igen även om jag känner mig ganska så kamerarostig, hoppas att jag snart kommer in i rutinerna snart igen.. På söndagen hade jag träningsvärk i högerarm(kameraarmen) och i axlarna efter kameraväskan, och dagen ägnades åt en massa redigering av både mina egna och andras bilder på Ålandstidningen. Helgen den 22-23.8 ska jag jobba där igen, istället för Madde som flyttar till Vasa.

Hösten, vintern och våren kommer jag att jobba 50-80% på Sparhallen och frilansa på Ålandstidningen. Nästa sommar är jag automatiskt garanterad sommarjobb på Ålandstidningen i och med frilansjobbet så planen i mitt huvud är att jag ska säga upp mig från Sparis i Maj nästa år och sedan fara på backpacker-resa till England. Det är tanken på det som keeps me going när jag tänker på att sommaren snart är slut och den längsta ledighet jag haft var tre dagar. Jag har redan börjat spara pengar..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0