I would do it again

Jag tänkte berätta om ett beslut jag tog i förra veckan. Det bästa beslutet jag tagit på länge. Eller nu när jag tänker efter, kanske det är det bästa beslutet jag tagit i hela mitt liv? Hela min vinter har varit jä-ävligt jobbig att ta sig igenom. Det har varit jobbigt att stiga upp varje morgon och överleva varje dag. En av orsakerna till detta har varit mitt jobb på Sparhallen. För att tala klarspråk kan jag säga att det är ett jävla skitställe att jobba på, men som alla andra skitställen så har det också sina ljusa stunder. Jag vet inte vad jag skulle ha gjort om inte t.ex. Gittan, Gun, Bette, Kerstin, Ingo och Emelie(för att nämna några) inte hade jobbat där och gjort jobbet lite lättare. I dessa svåra tider så ska man vara glad att man har ett jobb, har jag fått höra, även om det är ett jobb på Sparis. Men vad gör man om det är svårt att hitta motivation att gå upp ur sängen de dagar man är ledig? Hur orkar man då stiga upp och fara till ett jobb man vantrivs på? För några veckor sedan så påpekade Chefen att jag hade alldeles för hög sjukfrånvaro och rekomenderade mig att gå till företagshälsovårdaren på Medimar. Meningslöst, tänkte jag. Jag visste ju redan vad som var fel. Mår man inte bra psykiskt så mår man sällan bra fysiskt heller och min höga sjukfrånvaro beror på att jag ofta har varit illamående på sistone. Hursomhelst så blev jag vidareskickad från företagshälsovårdaren till en annan läkare på Medimar, det var exakt en vecka sedan jag var dit. Där fick jag i princip höra att jag var en bortskämd skitunge utan arbetsmoral. Suck it up och gå på jobb! När jag sade att det inte är någon som tackar mig för att jag går på jobb och mår dåligt så fick jag svaret: "Men du får ju lön!" Och ska man sjukskriva sig så måste man ha minst 50% nedsatt arbetsförmåga.. För att göra historien lite kortare så kan jag säga att jag mådde sämre då jag for därifrån till jobbet. Det enda bra med besöket var att jag fick ett recept på medecin mot magkatarr. Med inställningen: "Det kan inte bli värre än det redan är" så gick jag till Chefen och försökte förklara för honom att jag inte trivdes och varför. En orsak är att jag har så dåliga arbetstider och en annan är att jag får sitta i kassan oresonligt mycket. Inget gensvar. Fick höra ungefär samma ramsa som jag precis hört hos den där läkaren på Medimar. Han skulle titta på mina arbetstider, sade han, men jag fick känslan av att det inte skulle gå att ordna. Hela världen var emot mig. Halva dagen gick.. Och med stöd från mamma, som sa att hon och pappa såklart hjälper mig om jag inte kan vara kvar, så sade jag upp mig. Hade inte en tanke på det när jag steg upp den morgonen men jag har inte ändrat mig en sekund! "Du ska vara glad att du har ett jobb". Men någonstans går väl gränsen? Det känns faktiskt som om det inte kan bli värre, det kan bara bli bättre nu. Jag har sparat lite pengar, tackolov. Och sedan har jag fortfarande jobbet på Ålandstidningen kvar. Det kommer att ordna sig, hur det än går.

Jag tror på att göra något åt orsakerna till att man mår dåligt. Nu har jag ivarjefall gjort mig av med en av dem!

Kommentarer
Postat av: Julia

Bra gjort Ida! Och ett riktigt bra, och viktigt, inlägg :) Du gjorde helt rätt i att kapa bort orsaken till att du mått psykiskt dåligt. Ens egen hälsa och välmående ska alltid gå först! Förhoppningsvis får du något annat, och bättre, jobb snart - annars klarar du dig säkert ett tag på dina sparade pengar och i värsta fall på hjälpen från dina föräldrar. Du kommer bara må bättre nu framöver!

2010-02-11 @ 11:05:27
URL: http://tejprulle.blogg.se/
Postat av: AÖ

jag har också sagt upp mig från (TVÅ!) jobb pga att jag inte trivdes alls. jag tycker att det är helt rätt gjort och jag lever hellre på existensminimum än har ångest varje dag jag ska gå till jobbet. speciellt när jobbet är ett servicejobb och man har människor som ser hur man mår hela dagarna. ja, nu flummar jag bara, men vad jag ville komma fram till är att jag tror att det var ett riktigt bra beslut.

2010-02-11 @ 11:11:00
URL: http://destrozar.blogg.se/
Postat av: ida

tack för era kommentarer. puss på er bådatvå!

2010-02-11 @ 21:12:06
URL: http://idasfoto.blogg.se/
Postat av: mamma

är säker på att allt ordnar sig..!!

2010-02-11 @ 21:39:50
Postat av: Johanna

Som jag sa tidigare idag, det var väldigt bra gjort! Jag menar man skall trivas med sitt jobb, det skall inte vara en sak av att må dåligt av.. man har så mkt andra problem ändå. Man skall vakna upp på morgonen och tänka yes idag ska vi se vad som händer idag. Så vill jag känna igen också. Meeen jag måste vänta tills något bra dyker upp.. Men jag förstår dig. Vissa dagar vill man bara skita i allt! Kanske jag borde göra likadant och få foten ur arsle och sök mig någonstans där jag verkligen trivs. U can do it darling!;)

2010-02-11 @ 22:35:49
Postat av: em

haha jo! jag tänkte på det när jag skrev inlägget, men jag kom inte ihåg vad det var som brann :D helt sjukt :D nå dagen har varit heelt okeej. dock inte lika bra som förra året. hoppas du med har haft en bra dag! och att det börjar ordna sig bättre för dig med allt snart.

Puss <3

2010-02-14 @ 20:48:39
URL: http://eemmi.blogg.se/
Postat av: Kattis

Så är det för mig också, jag vantrivs som fan på Birka och har bestämt att jag ska säga upp mig, det jobbiga är bara att jag varken har pengar sparat eller något annat jobb. Men jag har varit sjukskriven hela februari och halva januari för att jag mått så piss. Jag pallar inte att fara dit och nu speciellt när mamma gått bort känns det ännu jobbigare, händer det något så kommer jag ju inte därifrån. Mitt kontrakt gick ut den 26e men jag är sjukskriven nu till den 10onde, så då måste jag bestämma mig också, eller hunnit få ett nytt jobb. Men det löser sig något på något sätt. Puss

2010-02-28 @ 21:05:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0